adesso Blog

adesso Blog Header

Blogomban egy rövid összefoglalót szeretnék nyújtani az alapvető különbségekről az S/4 Cloud (S4C) és On-Premise világ között ezúttal a nyomtatványokra vonatkozóan. Bízom benne, hogy az alábbi pontok bemutatása révén írásom kapaszkodóként is tud szolgálni a témában érdekelt olvasóknak.

Habár az Adobe Form, mint nyomtatvány típus több mint 10 éve elérhető és használható SAP rendszerekben is, csupán az utóbbi néhány évben kezdett nagyobb teret hódítani az addig használt alternatívákkal szemben. SAP Script és Smartform nyomtatványokat még használnak régebbi On-Premise rendszerek esetében. On-Premise S/4 Hana során, habár technikailag lehetséges az előbb említett nyomtatványok használata, az Adobe Form az ajánlott technológia. Fontos tudni, hogy S/4 Hana Cloud Edition esetén kizárólag az Adobe Form azaz SAP HANA Cloud Platform Forms by Adobe a támogatott opció.

Nézzük a legalapvetőbb különbségeket az S/4 Hana On-Premise és S/4 Hana Cloud Edition között:

Fit 2 Standard

A koncepció a Cloud Edition mögött úgy lett kialakítva, hogy minél inkább SAP Standard közeli maradjon a rendszer a benne lévő objektumokkal. Éppen ezért számos olyan megoldás van, ami korlátozottnak tűnik egy On-Premise rendszerben elérhető funkcionalitáshoz képest. Eltérő módon, és kisebb mértékben személyreszabható beállításokkal. Illetve néhány előre definiált BAdI-n kívül nem lehet programkód szinten módosításokat végeznünk, az adatbázis táblákat kizárólag CDS view-n keresztül érhetjük el.

Fiori Based

Cloud Edition Fiori alapokon működik, és nincs lehetőség a SAP GUI használatára. Nem csak a végfelhasználók, de a tanácsadó/fejlesztő kollégák is különböző Fiori alkalmazásokon keresztül tudják végezni a munkájukat.

További információ a témában itt olvasható: S/4 HANA On-Premise Vs S/4 HANA Cloud | SAP Blogs

Hogy működik az Output Management az S4C-n?

Adobe Livecycle Designer

Cloud Edition-ben nem lehetséges beépített módon használni az Adobe Livecycle Designer alkalmazást, ezért a standalone verziót kell használnunk. Az XDP fájlok le/feltöltésével tudjuk módosításainkat élesíteni a rendszerben.

Gateway based

Míg On-Premise környezetben lehetőség van ABAP DDIC/XML Schema based/SmartForm compatible interfészeket használni, addig S4C-n, a nyomtatványokat minden esetben egy Form Data Provider Service látja el a szükséges adatokkal. Nincs lehetőség a form interfészében programozási logikát hozzáadni esetleg adatokat szelektálni. Minden nyomtatványhoz definiálva van egy service, ami szolgáltatja a releváns adatokat.

Predelivered templates:

Különböző folyamatokhoz előre elkészített minták találhatók, amiket felhasználhatunk, vagy lemásolva igazíthatjuk az üzleti igényekre. A releváns template-k megtalálásában segít az SAP Help portál, illetve a template fájlok elnevezése és leírása ad támpontot eligazodni.

Customizing:

A dokumentum típusok nyomtatványokhoz rendelését a megszokott ún. „NACE” módszer helyett, egy „Manage Your Solution” alkalmazáson, és egy „Output Parameter Determination” (BRF+) keresztül tudjuk elvégezni. Előbbinél a konfigurációs kliensben meg kell adnunk milyen nyomtatványok érhetők el az adott Business Object-hez, ezt követően pedig be kell állítanunk, hogy bizonyos kondíciók alapján mely esetben, milyen nyomtatvány, melyik „Master Form”-al, lábléccel, logóval kerüljön nyomtatásra.

Az „OPD” alkalmazással pedig szabályokat készíthetünk az email vagy nyomtatási csatornákra, nyomtatványminták kiválasztására, nyomtató beállításokra, címzettekre vonatkozóan. Ezen szabályok kiértékelését a rendszer automatikusan végzi a különböző tranzakciók/alkalmazások futásakor.

Extensibility:

Gyakran előfordul, hogy üzleti vagy jogi követelmények miatt nem lehetséges a Fit to Standard elvet követni, és bővítenünk kell a nyomtatott dokumentumon elérhető adatok körét. Ehhez a „Custom Fields” alkalmazást tudjuk használni.

Ennek az alkalmazásnak 3 funkciója van:

  • Saját mezők hozzáadása (Custom fields)
  • Adatforrások bővítése (Data source extension)
  • Saját logika implementálása (Custom logic)

Itt van lehetőségünk létrehozni új mezőket akár azért, hogy az üzleti alkalmazások felületén megjelenjenek, vagy épp a form Data Provider Service-ében elérhetők legyenek.

Custom fields:

Olyan mezőket tudunk hozzáadni a business context-hez, amelyek egészen adatbázis szinten is létrehozásra kerülnek, így perzisztens adattárolásra alkalmas mezőket tudunk hozzáadni az SAP standard objektumokhoz. On-Premise környezetben használt „Append structure” alternatíváiként gondolhatunk rájuk.

Létrehozáskor ki kell választanunk, pontosan milyen célból adjuk hozzá, és milyen környezetben kell elérhetőnek lennie. A kapcsolódó alkalmazásokat, riportokat, nyomtatványokat stb. engedélyezni kell, ha ott használni szeretnénk.

Data Source Extension

Amennyiben már bővítettünk egy interfész view-t, amit egy adott Data Source (akár Consumption View-n) keresztül használ akkor, itt van lehetőségünk az új mezőink kezelésére. Sajnos azonban a nyomtatványokhoz használt adatforrások száma jelentősen limitált, és nincs lehetőség mindegyiket ezzel a funkcióval bővíteni.

Custom Logic

Itt a business context kiválasztása után az elérhető BAdI-k listája érhető el, melyeket hasonlóan az eddigi évek gyakorlatához, implementálhatunk. Annyi különbséggel, ahogy a blog elején is említettem az ABAP nyelv limitált lehetőségekkel használható. Bővebb információ itt olvasható: S/4HANA Extensibility Concept Details: Restricted ABAP | SAP Blogs

Legközelebb egy konkrét példán keresztül mutatom be a fent leírtakat.

Picture Tamás Gaál

Author Tamás Gaál

Tamás Gaál is Senior Developer and Consultant, and Team Leader at adesso orange.

Save this page. Remove this page.